Over mij

Solo

Oxana Thijssen is een Nederlands-Hongaars harpiste, die nog maar net aan het begin staat van een veelbelovende carrière in de muziek.

Sinds haar zesde levensjaar begon ze met het volgen van lessen op de harp bij Valerie Reijckmans. Het duurde niet lang tot ze werd toegelaten tot de Jong Talentenklas bij Manja Smits aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem en later bij Erika Waardenburg aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2013 begon zij daar op 18-jarige leeftijd met haar bachelor bij Erika Waardenburg, die ze in 2017 cum laude heeft afgerond. Op 27 maart jongslede studeerde ze af voor haar master aan de Universität Mozarteum in Salzburg bij Stephen Fitzpatrick.

Als uitvoerend musicus heeft Oxana reeds op verschillende plekken en in bekende zalen opgetreden in Nederland, zoals de Spiegelzaal en de Kleine Zaal in het Concertgebouw in Amsterdam, het Muziekgebouw in Eindhoven, De Doelen in Rotterdam en Tivoli Vredenburg in Utrecht. Daarnaast heeft zij al samen mogen werken als solist met o.a. Philharmonie Zuidnederland en het Philips Symfonieorkest. In het verleden heeft zij ook enige ervaring en succes gehad op jeugdcompetities, zoals een eerste prijs op het Prinses Christina Concours in de regionale finale in Maastricht en de Jeune Dominique in Venlo.

In de loop der jaren en tijdens haar studie heeft zij mogen deelnemen aan diverse masterclasses van o.a. Skaila Kanga, Gwyneth Wentink, Lavinia Meijer en Natalia Shamayeva, en talloze projecten in orkestverband en kamermuziek.

Oxana streeft naar verhalende vrijzinnigheid, energie, karakter en originaliteit in het overbrengen van de sferen van haar instrument en diens muzikale repertoire op haar publiek.

Duo

Oxana vormt samen met pianist Kasper Schonewille reeds jaren een vast duo. Kasper studeerde in 2018 af onder begeleiding van Paolo Giacometti met de hoogste onderscheiding aan het conservatorium van Düsseldorf. Hij is concertpianist en gepassioneerd tekenaar. Naast het feit dat zij een koppel zijn, combineren zij ook de passie voor hun instrument en richten zij zich daarbij volledig op het originele repertoire voor harp en piano.

Dit repertoire is relatief groot en erg verrassend, met name het repertoire uit de 19de-eeuwse, vroeg-Romantische periode. Het feit dat de dubbelpedaalharp in 1815 door Sebastien Érard werd uitgevonden, waardoor de muzikale mogelijkheden op de harp groter werden dan ooit tevoren, leverde hier een grote bijdrage aan.

Om het instrument te promoten, werden er veel werken gecomponeerd door harpvirtuozen zoals Elias Parish Alvars en Félix Godefroid. Maar ook de combinatie met piano bleek erg geliefd. Componisten zoals Daniel Steibelt, Friedrich Kalkbrenner en Carl Czerny hebben met verschillende harpisten samengewerkt om duo’s voor harp en piano te kunnen realiseren.

Later werden er nog een aantal werken toegevoegd aan het repertoire, met name in de 20ste eeuw, die weer een heel ander kaliber hebben dan de stukken uit de 19de eeuw. Dit komt doordat de harp sinds 1815, die toen nog een stuk kleiner was en zachter klonk, nog een enorme ontwikkeling heeft meegemaakt in jaren hierna en is uitgegroeid tot de concertharp met de klank die we nu kennen.